Ezen írásban a dinamikus és vizuális, valamint a hangos utastájékoztató rendszerekkel foglalkozom.
40 buszmegállóban és 2
pályaudvari helyszínen nagyméretű elektronikus tájékoztató táblákat
helyeztek ki. Ezekről minden szükséges információt megtudhatnak az
utasok: például azt, hogy mik az indulási és érkezési időpontok, melyik
járattal hová utazhatnak, melyek az átszállási lehetőségek, sőt GPS
koordináták alapján a táblák azt is mutatják majd, hogy merre jár éppen a
busz és hogy hány percet kell várni, hogy a megállóhelyre érkezzen.
Akkor nézzük meg és vizsgáljuk meg ezen táblákat.
Tegyük fel az első kérdésünket.
Vajon jó választás volt-e a jelenlegi kijelző rendszer?
Erről a vélemények megoszlanak, de egy biztos vannak sokkal, de sokkal jobbak is már több városban. Városszerte több helyen új, napelemes tartóoszlopok jelentek meg számos megállóhelyen, amilyen a képen is látható .
|
GPS tábla, menetrendi és infó táblával. |
|
|
A fenti képen látható dinamikus utastájékoztató 40 buszmegállóban található meg azonban ennél a rendszernél vannak sokkal jobbak is a piacon.
Például Győr városában sokkal igényesebb berendezéseket állítottak üzembe.
|
Győr városának infótáblai. |
|
|
Győr városának infótáblai az itteni kaposvári táblákkal szemben vagyonvédelmi eszközökkel is felszereltek, mert még kamerák is találhatók a fenti képen látható totemoszlopokban. Ezek előnye, hogy visszaszorítható a rongálás és egyben bűnmegelőzési célokat is szolgál. A kaposvári megállókban is szükség volna telepített kamerarendszerre hasonló okok miatt.
A Győri modell kijelzői nagy fényerejű Ledes megoldásúak, nagy feliratokkal, így bárki számára könnyen elolvashatóak az ide kiirt tájékoztató adatok. nappal és sötétben egyaránt jól lehet tájékozódni.
A Kaposvári hasonló funkciójú táblákról ugyanez nem mondható el.
A kaposvári táblák sokkal kisebbek. A kijelzők kicsik és kvarckristályos megoldásúak. A megjelenő adatok nem túl jól láthatóak.
|
Kaposvár megállói infótáblái. |
|
Megjelenő adatok közelről. |
Az új megállói infótáblák között már több olyan is akad, melyekkel műszaki problémák akadtak, mint például a hőség miatti felíratok el-mosodása, vagy az esti üzemnél a halvány háttérvilágítás.
|
Hőgutát kapott kijelző. |
|
A fentiekben említettem már a vagyonvédelmi kamerarendszer hiányát, ezt sajnos nem véletlenül tettem, mert már akadnak megrongált kijelzők is a városban.
|
Megdobált panel. |
A képekből és a megfogalmazott észrevételből talán jól kitűnik, hogy sokkal jobb és hatékonyabb megállóhelyi utastájékoztató információs táblák kihelyezésére is lehetett volna mód.
Mi a helyzet a fő állomáson elhelyezett rendszerrel?
Erre a kérésre azt tudom mondani, hogy az ott elhelyezett kettő darab nagyméretű információs táblák megfelelőek. Azok jól olvashatóak. Bár igaz már azokkal is előfordult korábban, hogy nem látszódtak rajtuk a felíratok, de már úgy néz ki, hogy rendben üzemelnek.
|
Meghibásodott információs tábla... |
|
Főpályaudvari információs tábla... |
|
...és feliratai közelebbről. |
Mi a helyzet a menetrendek elhelyezésével?
A menetrendek elhelyezése megfelelő, azonban sajnos van olyan megálló, ahol ésszerűtlen és inkább akadályozzák a felszerelt menetrendtartók a járdán való gyalogos és kerékpáros közlekedést, főleg ha a járdán nagyon sok ember tartózkodik, ilyen megállóhely napközben a Berzsenyi utcai.
A mostani új menetrendek többsége a korábbi évekhez megszokottakhoz képest nem színesben, hanem fekete-fehérben került kihelyezésre.
|
Új menetrendtartók egyike |
Talán átmeneti megoldás volt ez? A kérdés jó, mert nemrégiben hozzákezdetek a kihelyezett fekete-fehér menetrendek színesre való cseréléséhez.
|
Új színes menetrendek. |
Az új menetrendek praktikusak és esztétikusak, azokon jól lehet tájékozódni, mert a megállók nevei és távolságai is rajta vannak. Sajnos a kihelyezett menetrendek nincsenek megvilágítva, pedig sokszor sok helyen nagyon is előnyös volna. Például Győrben ezt is nagyon jól megoldották, mert a felállított totemoszlopokban még erre is gondoltak.
A kaposvári helyi járatú buszok menetrendje online is megtekinthető és számos új funkcióval bővült a Tömegközlekedési Zrt. internetes felülete. A társaság régi honlapjához képest a jelenlegi új jól sikerült.
Mi a helyzet a buszokon lévő kijelzőkkel?
Az autóbuszokat felszerelték belső dinamikus tájékoztató rendszerrel is, melynek lényege, hogy a busz belsejében táblára kiírva folyamatosan jelennek meg a tájékoztató információk. Például látni a busz számát, útvonalát és a következő megálló nevét.
|
Belső információs tábla a megálló nevével. |
A kijelzőkön digitális szöveg jelenik meg. Ezek a kijelzők több város buszain is jelen vannak, de a legismertebb ilyen város talán mindenki számára Budapest lehet. Összességében a belső kijelzők jól láthatóak mindenki számára és jó dolognak tartom őket.
A buszokon külső kijelzők is vannak, melyek már korábban is voltak, azonban ezeken is korszerűbb lett az útirányok kijelzése, szintén digitális formában és jól is láthatóak.
|
Külső kijelző az útirány és járatszámmal. |
Mi a helyzet a hangos utastájékoztatással?
Az autóbuszokon hangos utastájékoztatás is van, ám az a korábbiakhoz képest véleményem szerint nem megfelelő.
Nézzük meg miért is?
Mert amikor elindul az autóbusz a helyi buszpályaudvarról, vagy éppen a fordulóból, valami hiányzik.
Vajon mi ez?
Mondjuk ez a szöveg: "Kedves utasunk a Tömegközlekedési Zrt. köszönti Önt járatán!"
A megállóhelyeket ugyan bemondja a tájékoztatás, mint például: Gyár utca.
Azonban hiányzik az a szöveg, hogy például: " a következő megállóhely Virág utca következik".
A buszok fedélzeti hangosítása nagyon gyatra, azokat alig érteni!
Az Ikarus buszokon még csak-csak hallható a tájékoztatás, de az újabb Mercedes és Scania buszokon már nagyon nem. A Nabi buszain nem tudom, de feltételezhető, hogy azokon is hasonló lehet a helyzet. Ezeken még volna mit javítani. A megkérdezett emberek szerint a korábbi hangos tájékoztató rendszer sokkal jobb volt, legalább is azt a rövid időt figyelmébe véve ameddig ezt használták is.
Az autóbusz-pályaudvaron lévő hangos utastájékoztatás viszont jóra sikerült.
Milyen lehetett volna a kaposvári új tömegközlekedési rendszer?
Hát legalább ilyen...
Győr: Utastájékoztató - forgalomirányító "okos-buszos" rendszer.
A Kisalföld Volán új diszpécser központja.
A következő részben a buszok típusával és a jó tömegközlekedés feltételeivel foglalkozom.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése