KÖZLEMÉNY, ÁLLÁSFOGLALÁS!

Tartalom felhasználási irányelvek

Tartalom felhasználási irányelvek:

A jelen internetes felületen található, külön nem jelölt képek saját szerzői, az illusztrációk pedig saját szellemi tulajdont képeznek!

A tartalom felhasználása más felületeken csak és kizárólag a fejlécben szereplő címen keresztüli kapcsolat felvétellel, vagy a jelen oldal forrás megjelölésével engedélyezett!

Az oldalon szereplő mások általi hozzászólásokért és szabad véleményformálásokért személyes felelősséget nem vállalok!

Köszönöm mindenki megértését.

2013. október 14., hétfő

KAPOSVÁR: Tömegközlekedés fejlesztése 3.rész

Ezen írásban a dinamikus és vizuális, valamint a hangos utastájékoztató rendszerekkel foglalkozom.
40 buszmegállóban és 2 pályaudvari helyszínen nagyméretű elektronikus tájékoztató táblákat helyeztek ki. Ezekről minden szükséges információt megtudhatnak az utasok: például azt, hogy mik az indulási és érkezési időpontok, melyik járattal hová utazhatnak, melyek az átszállási lehetőségek, sőt GPS koordináták alapján a táblák azt is mutatják majd, hogy merre jár éppen a busz és hogy hány percet kell várni, hogy a megállóhelyre érkezzen.
Akkor nézzük meg és vizsgáljuk meg ezen táblákat.
Tegyük fel az első kérdésünket.

Vajon jó választás volt-e a jelenlegi kijelző rendszer? 
Erről a vélemények megoszlanak, de egy biztos vannak sokkal, de sokkal jobbak is már több városban. Városszerte több helyen új, napelemes tartóoszlopok jelentek meg számos megállóhelyen, amilyen a képen is látható .
GPS tábla, menetrendi és infó táblával.

A fenti képen látható dinamikus utastájékoztató 40 buszmegállóban található meg azonban ennél a rendszernél vannak sokkal jobbak is a piacon.
Például Győr városában sokkal igényesebb berendezéseket állítottak üzembe.
Győr városának infótáblai.

Győr városának infótáblai az itteni kaposvári táblákkal szemben vagyonvédelmi eszközökkel is felszereltek, mert még kamerák is találhatók a fenti képen látható totemoszlopokban. Ezek előnye, hogy visszaszorítható a rongálás és egyben bűnmegelőzési célokat is szolgál. A kaposvári megállókban is szükség volna telepített kamerarendszerre hasonló okok miatt. 
A Győri modell kijelzői nagy fényerejű Ledes megoldásúak, nagy feliratokkal, így bárki számára könnyen elolvashatóak az ide kiirt  tájékoztató adatok. nappal és sötétben egyaránt jól lehet tájékozódni.
A Kaposvári hasonló funkciójú táblákról ugyanez nem mondható el.
A kaposvári táblák sokkal kisebbek. A kijelzők kicsik és kvarckristályos megoldásúak. A megjelenő adatok nem túl jól láthatóak.
Kaposvár megállói  infótáblái.
Megjelenő adatok közelről.
Az új megállói infótáblák között már több olyan is akad, melyekkel műszaki problémák akadtak, mint például a hőség miatti felíratok el-mosodása, vagy az esti üzemnél a halvány háttérvilágítás.
Hőgutát kapott kijelző.
A fentiekben említettem már a vagyonvédelmi kamerarendszer hiányát, ezt sajnos nem véletlenül tettem, mert már akadnak megrongált kijelzők is a városban.
Megdobált panel.
A képekből és a megfogalmazott észrevételből talán jól kitűnik, hogy sokkal jobb és hatékonyabb megállóhelyi utastájékoztató információs táblák kihelyezésére is lehetett volna mód.

Mi a helyzet a fő állomáson elhelyezett rendszerrel?
Erre a kérésre azt tudom mondani, hogy az ott elhelyezett kettő darab nagyméretű információs táblák megfelelőek. Azok jól olvashatóak. Bár igaz már azokkal is előfordult korábban, hogy nem látszódtak rajtuk a  felíratok, de már úgy néz ki, hogy rendben üzemelnek.
Meghibásodott információs tábla...
Főpályaudvari információs tábla...
...és feliratai közelebbről.
Mi a helyzet a menetrendek elhelyezésével?
A menetrendek elhelyezése megfelelő, azonban sajnos van olyan megálló, ahol ésszerűtlen és inkább akadályozzák a felszerelt menetrendtartók a járdán való gyalogos és kerékpáros közlekedést, főleg ha a járdán nagyon sok ember tartózkodik, ilyen megállóhely napközben a Berzsenyi utcai.
A mostani új menetrendek többsége a korábbi évekhez megszokottakhoz képest nem színesben, hanem fekete-fehérben került kihelyezésre. 
Új menetrendtartók egyike
Talán átmeneti megoldás volt ez? A kérdés jó, mert nemrégiben hozzákezdetek a kihelyezett fekete-fehér menetrendek színesre való cseréléséhez. 
Új színes menetrendek.
Az új menetrendek praktikusak és esztétikusak, azokon jól lehet tájékozódni, mert a megállók nevei és távolságai is rajta vannak. Sajnos a kihelyezett menetrendek nincsenek megvilágítva, pedig sokszor sok helyen nagyon is előnyös volna. Például Győrben ezt is nagyon jól megoldották, mert a felállított totemoszlopokban még erre is gondoltak. 
A kaposvári helyi járatú buszok menetrendje online is megtekinthető és számos új funkcióval bővült a Tömegközlekedési Zrt. internetes felülete. A társaság régi honlapjához képest a jelenlegi új jól sikerült.

Mi a helyzet a buszokon lévő kijelzőkkel?
Az autóbuszokat felszerelték belső dinamikus tájékoztató rendszerrel is, melynek lényege, hogy a busz belsejében táblára kiírva folyamatosan jelennek meg a tájékoztató információk. Például látni a busz számát, útvonalát és a következő megálló nevét. 
Belső információs tábla a megálló nevével.
A kijelzőkön digitális szöveg jelenik meg. Ezek a kijelzők több város buszain is jelen vannak, de a legismertebb ilyen város talán mindenki számára Budapest lehet. Összességében a belső kijelzők jól láthatóak mindenki számára és jó dolognak tartom őket.
A buszokon külső kijelzők is vannak, melyek már korábban is voltak, azonban ezeken is korszerűbb lett az útirányok kijelzése, szintén digitális formában és jól is láthatóak.
Külső kijelző az útirány és járatszámmal.
Mi a helyzet a hangos utastájékoztatással?
Az autóbuszokon hangos utastájékoztatás is van, ám az a korábbiakhoz képest véleményem szerint nem megfelelő.
Nézzük meg miért is?
Mert amikor elindul az autóbusz a helyi buszpályaudvarról, vagy éppen a fordulóból, valami hiányzik.
Vajon mi ez?
Mondjuk ez a szöveg: "Kedves utasunk a Tömegközlekedési Zrt. köszönti Önt járatán!"
A megállóhelyeket ugyan bemondja a tájékoztatás, mint például: Gyár utca.
Azonban hiányzik az a szöveg, hogy például: " a következő megállóhely Virág utca következik".
A buszok fedélzeti hangosítása nagyon gyatra, azokat alig érteni!
Az Ikarus buszokon még csak-csak hallható a tájékoztatás, de az újabb Mercedes és Scania buszokon már nagyon nem. A Nabi buszain nem tudom, de feltételezhető, hogy azokon is hasonló lehet a helyzet. Ezeken még volna mit javítani. A megkérdezett emberek szerint a korábbi hangos tájékoztató rendszer sokkal jobb volt, legalább is azt a rövid időt figyelmébe véve ameddig ezt használták is.
Az autóbusz-pályaudvaron lévő hangos utastájékoztatás viszont jóra sikerült.

Milyen lehetett volna a kaposvári új tömegközlekedési rendszer? 
Hát legalább ilyen...
 Győr: Utastájékoztató - forgalomirányító "okos-buszos" rendszer.


A Kisalföld Volán új diszpécser központja. 

A következő részben a buszok típusával és a jó tömegközlekedés feltételeivel foglalkozom.

Nincsenek megjegyzések: